středa 15. března 2017

Dítě a svět peněz

Tudle jsem slyšela sousedku hulákat na své brečící usoplené tříleté děcko, které nečekaně kýchlo a nedalo si ruku před pusu: "Nesmím být nemocná, protože musím chodit do práce, abych ti mohla kupovat hračky." Děcko se jí po tomto sdělení překvapivě neuklidnilo. Podobně (pato)logické mi přišlo vyjádření jednoho našeho známého směrem k jeho dcerám ve věku 5 a 8 let: "Musíte se dobře učit, abyste měly peníze a pak taky mohly jezdit na dovolenou do Itálie."

S Ripardem jsme si dali závazek, že nebudeme naše děcka v předškolním a mladším školním věku zatěžovat finančními záležitostmi. Finance jsou značně abstraktní záležitost a fyzikální veličina srovnatelná například s časem. Pro dětský rozoumek je čas zcela neuchopitelný pojem a peníze zrovna tak.

Z domova si ohledně peněz neneseme zrovna nejlepší modely. Ripardovi rodiče před výplatou vymetali děckám pokladničky, aby si měli za co koupit rohlíky (ačkoli Ripardova matka vlastní odhadem 150 párů bot, 10 kožichů a plné skříně epesních modelů šatů, já mám pro to naprosté pochopení), u nás doma se zase škudlilo i na stočném, v paměti mám obrovité magnety, které můj vynalézavý otec připevnil na vodoměr, aby rafička setrvávala v neměnné poloze. Poté, co se moje matka spravedlivě rozlítila a magnety strhla, otec přestal splachovat záchod, aby tu ztrátu vody nějak vykompenzoval. Dále se můj tatík naučil nějak falšovat šalinkarty, což byla úspora značná, nicméně když DPMO přešel na nefalšovatelný formát, já žila stále v domnění, že rodiče nemají na šalinkartu penízky a empaticky jezdila načerno. Revizor mě chytil nesčetněkrát a já pak místo odměny za vysvědčení dostávala proplacené pokuty.

Na tomto jednoduchém příkladu vidíme, jak delikventní chování rodičů způsobuje delikventní chování dětí.

Proto jsme se rozhodli, že nebudeme dětem motat šišky vyjádřeními typu: "Na to nemáme penízky." "To je moc drahý." Penízků je spousta, ale maminka je šoupla do šicího stroje a novýho nábytku.

Jak tedy děcku vysvětlit, že něco se fakt kupovat nebude? Nejlíp úplně normálně, věcně, pravdivě, bez emocí. A vyhnout se užití slov "peníze a drahý".

  • Hraček máme spoustu a další teď kupovat nebudeme.
  • Vždyť vidíš, jak každej večer trvá dlouho, než se nám všechny hračky podaří uklidit.
  • Dneska už si domů neseme moc věcí (kilo masa, čokoládu a voskovky) a nic dalšího už se mi ani nevejde do tašky.
  • Teď nic kupovat nebudeme, ale příště ti můžeme zase něco koupit.
  • Zanedlouho budeš mít narozeniny, tak pokud si to nerozmyslíš, dostaneš to k narozkám.

Velmi konkrétně, ekologicky a antikonzumně pak působí Čapkova pohádka O panence, která tence plakala.

Ale ač se člověk snaží nekupovat blbiny sebevíc, někdy to prostě nejde.
Viz náš poslední úlovek (otázka je, kdo koho vlastně ulovil).
Dinosauří tlama na tyči.
Asistuje u pečení dalamánků, což je polehčující okolnost.





Žádné komentáře:

Okomentovat