pátek 18. listopadu 2016

Dulit či nedulit

Stále dostávám dotazy ohledně vhodnosti či nevhodnosti, prospěšnosti či zbytečnosti přítomnosti duly u porodu.

Největší dilema  a starosti způsobuje všem zvědavcům otázka finanční, celá paráda totiž vyjde na takových 7000 - 10 000 Kč. Kromě peněz, které platíte samotné dule, totiž platíte nemalou částku i porodnici za to, že vám dulu u porodu strpí.

Chápu, že všem příčetným osobám to připadá jako příliš vysoká investice, zvlášť pokud rodíte necelých 45 minut a přece - to naše české zdravotnictví je na tak vysoké úrovni, že se můžeme chlubit děsně nízkou perinatologickou mortalitou a to všecko úplně zadarmo!

Nicméně dulu měla i moje kamarádka Kristina, která rodila necelých 10 minut a i tak to pro nic byla velmi vítaná služba a investice rozhodně nelituje. A to fakt nedostala slevu.

Pro mě to byly též skvěle vynaložené peníze, ačkoli nejsem schopna říct jednoznačně proč.

Když jsem sdělila dulí záměr své matce, tato málem upadla do mdlob a zmateně povídala něco o tom, že stejně nevím, jak ten můj porod dopadne a že vyplajznout  takovou sumu za záležitost s nejistým obsahem i výsledkem je naprostý nesmysl.
Můj porodnicky působící bratr si ťukal na palici a místy se tvářil tak, jako bych se místo s dulou dala do spolku s ďáblem. Neopomněl mi sdělit, že několik dul má do jejich porodnice vstup zakázán a vůbec, že je to celé naprostá blbost.
Ripard se taktéž nejdřív tvářil nedůvěřivě, ale poté, co jsem mu řekla, že by místo přítomnosti u porodu mohl v klidu zůstat doma se starším děckem a zásobami jídla, které bych jim připravila předem, se začal tvářit docela přívětivě a spokojeně a řekl mi, že věří mému hormony nezkalenému úsudku, a ať si dělám, co chci. U prvního porodu byl přítomen po celou dobu, vnímá to jako docela zajímavý zážitek, ale daleko důležitější a zábavnější než několikahodinová porodní akce pro něj bylo následné sžívání s miminkem. Já jsem ve výsledku byla ráda, že jsem si druhý porod mohla vyřešit v klidu, v přítmí a pohodě jen s dulou a porodní asistentkou.

Nedokážu říct, jaká je největší dulí výhoda, ale stejně jako stokrát nic umořilo vola (nebo osla?), tak stokrát drobných dulích rad a služeb mi z nekomplikovaného porodu udělalo velmi veselou, poklidnou, pozitivní a příjemnou záležitost. Je nedocenitelné, když vám někdo v pravou chvíli s klidnou jistotou říká, co se právě s miminem děje, jak dlouho to ještě potrvá, co znamenají jednotlivý symptomy, co dělat v které situaci a jak dýchat či nedýchat. Stejně tak je velmi nápomocné, když vám někdo podá ručník, vodu, občanku nebo pomůže nasoukat se do nemocničního hábitu. A zásadní je, že nikdo nezpochybňuje vaše pocity a potřeby, naopak vás plně vnímá a respektuje.

Takže za mě je empatický dulí doprovod k porodu důležitější, než dobře sbalená taška. Což píšu jen proto, abych si obhájila fakt, že v mé tašce do porodnice chyběla půlka zásadních věcí. Děcko je totiž v nestřežené chvíli vyházelo a nahradilo mašinkami.

Zjistila jsem to až na porodním sále, ale dula si okamžitě věděla rady i za ztížených materiálních podmínek :)

Žádné komentáře:

Okomentovat