pondělí 20. listopadu 2017

O šatní skříni

Jedna nejmenovaná kamarádka mi vůbec nevěřila, že můj šatníkový pokrok dosáhl trvalého stavu.

Se jí ani nedivím, protože můj šatník po dlouhá léta připomínal poněkud nespecifikovatelnou, avšak překvapivě kompaktní hmotu. Tato hmota plasticky vyplňovala celou šatní skříň a ačkoli zaujímala značný objem, stejně jsem měla  neustálý všeprostupující pocit, že nemám vůbec, ale fakt vůbec co na sebe.

Po načtení úklidových a organizačních literatur různorodých kvalit jsem však byla schopna tuto neuspokojivou situaci terminálně vyřešit ke své naprosté spokojenosti.

Ve skříni konečně není žádný binec a já mám co na sebe, ačkoli jsem si nekoupila téměř nic nového!

Vzala jsem to od podlahy či od lesa a po pochopení  Paretova principu jsem se do toho pustila. Údajně by mi mělo stačit pouhých 20 procent oděvů oproti původnímu množství (tvrdí Leo Babauta - Zen to done svorně s Karen Kingston - Clean your clutter with feng shui). Jennifer Lee Scott ve svých knihách propaguje sezónní šatník o pouhých deseti kusech. A Marie Kondo radí na základě jakých kritérií šatník zredukovat.

Kompilací navrhovaných řešení ve svépomocné literatuře jsem tedy vyházela všechno, co jsem neměla rok na sobě, všechno, co mělo díru, všechno vytahané, všechno blbých barev, všechno blbých střihů, všechno nepříjemných materiálů a všechno, k čemu jsem prostě jen neměla pozitivní vztah.

Bylo toho dobrých pět obrovských pytlů.

Nezdržovala jsem se přílišnou recyklací, protože tak by se můj vyhazovací proces táhl i několik let a já to chtěla mít hotové za pár dní. Několik top kousků jsem schovala kamarádkám, méně top leč funkční oblečení jsem šoupla do charitního kontejneru a zbytek nacpala do obyčejných popelnic.

Velmi se mi ulevilo a výrazná redukce šatstva výrazně přispěla k poklidnému prožívání mé každodennosti.

Ušila jsem si několik sukní z pečlivě zvoleného materiálu nejvyšší kvality. Sukněmi jsem zcela vykompenzovala všechny vyhozené hadry a zbavila se teplákového (případně legínového) zlozvyku rozšířeného mezi matkami na (mateřské)dovolené.

V skříni se mi už nehromadí žádný bordel a zcela mě přešla chuť si kupovat oblečení, protože se mi ta skříň jednoduše už nechce špinit nánosy hader made in PRC.

A jakože fakt nekecám, tak jsem narychlo při oblékání na vycházku vyfotila skříň bez předchozího úklidu a všechny sukniska, co jsem si za poslední dobu spíchla.






5 komentářů:

  1. Tedy klobouk dolů! Tohle bych asi jen tak nezvládla... i když, moc dobře vím, že mě to bude také velmi, velmi brzy čekat. Ale i to velmi brzy je vlastně strašně daleko. :D Takže to odkládám a odkládám.
    Ale teď vidím, že to vypadá opravdu povzbudivě, když se věc podaří dokonat.

    OdpovědětVymazat
  2. Sukně pěkný. A skříň -neuvěřitelný!

    OdpovědětVymazat
  3. Zírám!!! Ale v dobrém ... moje nedosažitelná meta.....nějak se nedostavuje ten moment jakože TEĎ začnu....termín do konce roku opět nezvládnu, už po několikáté .... Můžete, prosím doporučit knihu, která Vám nejvíc dala a hlavně Vás nakopla? Sukně skvělý!! Mohla byste někdy napsat více o jejich šití, osvědčený střih, z jaké látky a tak.

    Díky za ukázku toho, že to funguje. Moc ráda čtu Vaše příspěvky na tohle téma.

    Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju, Pavlo! :) Nejvíc mě nakopla první knížka, Zbavte se nepořádku s feng-shui od Karen Kingstonové. Autorka tam pomáhá nahlédnout jak psychologické kořeny nepořádku, tak dává praktické tipy, jak se nepořádku zbavit a činí tak s nadhledem a laskavým humorem. O šití sukní ráda napíšu, nejspíš po dokončení vánočních šicích zakázek :)

      Vymazat
  4. Zdravím Vás, Rozi, občas nakouknu na Váš blog jestli náhodou nepřibyl nějaký příspěvek s Vašimi trefnými postřehy, jak se Vám daří udržovat pořádek a jestli to může mít trvalý efekt:-)
    Taky článek o šití - konkrétně sukní by mě velmi zajímal. I zahradničení je super, o to víc, že u baráku s více byty:-) Mám zahradu u rod.domu a občas je to teda o nervy a záda, nikdy nestihnu všechno... Ale co, i dílčí úspěchy se počítají :-)
    Chápu Vaše vytížení při dětech, studiu, popř. už práci, bylo by fajn, kdybyste občas něco sepsala.
    Přeju pohodové rok 2019, S-mějte se.
    Pavla

    OdpovědětVymazat