sobota 1. dubna 2017

Jak jsem se začala učit na ukulele

Asi před dvěma lety přišel Ripard s tím, že by se rád učil hrát na ukulele, aby mohl s Timem Timečkem provozovat domácí hudební produkci.

V nějaké pochybné publikaci se totiž dočetl, že hrát na ukulele se naučí úplně kdokoli v relativně krátké době.

Řekla jsem mu, nechť se učí klidně na kontrabas, ale já doma s hudební naukou nechci mít nic společného. Deset let jsem chodila z donucení do houslí a k hudební výchově získala nepřekonatelný odpor a ukulele až příliš připomíná housle naležato... Chápu, že dnešní ZUŠ už asi není, co bejvalo dřív, tedy ústav plný zneuznaných umělců, kteří útrpně dávali svůj talent všanc tupým děckám v lepším případě, v tom horším případě se u nich vyvinula nějaká duševní odchylka od normy... Pokaždé si vzpomenu na několik hudebních učitelů-úchyláků a ještě po těch letech z nich  mám osypky. Traumatické vzpomínky se mnou sdílí jen Saša, která chodila do klavíru k bláznivé manželce mého houslového učitele a rozumí mi.

Ripard zcela nepoznamenán ZUŠ si zakoupil ukulele, párkrát ho vzal nekoordinovaně do pracek a od té doby jen kňučí, buď že na to nemá čas nebo že mu to nejde. Mám dojem, že nikdy nezahrál ani jeden kloudný akord a vlastně že ani nechápe, co to ten akord je. Já pod vlivem traumatických vzpomínek nejsem schopna o akordech ani notách hovořit.

Nicméně jednoho dne začal Tim Timeček zpívat a zpíval cosi děsně blbě a já si to chtěla zazpívat s ním a nějak tu blbě naučenou melodii objektivizovat, takže jsem překonala odpor a chopila se ukulele.

Nyní se zcela dobrovolně učím každý den jednu novou písničku.
Dneska jsem zvládla genderově problematickou píseň Šla Nanynka do zelí.
Pepíček je nezodpovědný otec Nanynčina nemanželského dítěte, pošlapaný košíček je Nanynčina ztracená čest. Aby Pepíček nemusel platit alimenty, radši se dal na vojnu, hajzlík jeden.
Ale má to jednoduchý akordy:

CŠla Nanynka do zelí, G7do zelí, Cdo zelí
Natrhala lupení, G7lupeníčCka
Přišel na ní G7PepíčekRozšlapal jí Ckošíček
Ty, ty, ty,  Fty, ty, ty,
G7Ty to budeš Cplatiti.

A je fakt pravda, že na ukulele se naučí hrát snad úplně každej ve velmi krátké době.

Děckám jsme k účelu vyluzování hudby zakoupili xylofon a Timeček dovede mlátit do rytmu.





2 komentáře:

  1. Jé, ať se Richard někdy ozve Tomovi, můžou spolu provozovat hudbu o sto šest. Akorát se obávám, že akordy se na ukulele tvoří jinak než na kytaře, co?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo, jinak, ale mnohem jednodušejc, než na kytaře!

      Vymazat