neděle 25. září 2016

14 dní do porodu

Podle nějaké mail aplikace mi údajně zbývá do porodu 14 dní a velmi potěšující na tom je fakt, že mi mezi kontrolami u mé gyndařky a monitory v porodnici vzniklo organizačním nedopatřením třítýdenní okno, kdy nemusím k žádnému doktorovi. Ripard, kterej mě na kontrolu objednával, si prostě nějak spletl termín porodu a už to bylo. Jaká to úleva.

Závidím anglickým rodičkám, které chodí na kontrolu ke svým midwifes, co používají jen krejčovský metr a srdíčko miminka kontrolují naslouchátkem. Se svou gyndařkou jsem se domluvila, že kromě odběru kultivace streptokoka celé těhotenství nepolezu na kozu, a ráda bych veškerá zrcadlová vyšetření odmítla i v porodnici. A taky doufám, že mě koza mine i při samotném porodu. Minule to klaplo jen díky tomu, že mi odborný zdravotnický tým tvrdil, že na porod je do zítřejší vyvolávačky času habaděj. Což je lehce znepokojivé, uváží-li člověk, jak všeobecně rozšířená důvěra k autoritě lékaře ve společnosti panuje. Kvůli této mejlce jsem přišla o řadu nemocničních wellness procedur plně hrazených pojišťovnou (Pani, škoda, ten epidurál už nestihneme! A ta kapačka s oxytocinem by nám taky už nestihla dokapat!)

České porodnictví se nachází ve fázi jakéhosi postupného leč na můj vkus velmi pomalého přerodu. Vezmu-li ovšem v potaz strašidelné bíloplášťové porodnické zážitky mé matky, nějaký progres tu přece jenom je. Ovšem stále tu je i příliš velké množství zbytečně traumatizovaných rodiček. Otázkou zůstává, zda je chyba na straně lékařů či na straně samotných neinformovaných žen nebo jestli to je tak nějak napůl.

Na jedné straně porodnického rébusu stojí vyhořelí lékaři, přetížené a demotivované sestřičky a obrovský počet matek bez jakékoli poptávky po přirozeném porodu. Druhou stranu mince pak znázorňují alternativní, z pohledu zdravotníků značně agresivní matky s velikou poptávkou po "příliš" přirozeném porodu, nedejbože po domácím porodu.

Docela chápu doktory a porodní asistentky, který si jedou roky to svoje, co se našprtali ve škole, myslí si, že dělají to nejlepší a jako pádný argument používají malou míru neonatologické úmrtnosti v ČR. Pokud nezabere argument malé úmrtnosti, mají v zásobě dalších x děsivých historek, kterými umí postrašit už tak vyklepané prvorodičky a upevnit si tak autoritu jak v očích pacienta, tak sami před sebou. Pokud zdravotnickou tradici a rutinu naruší nějaká agresivně alternativní matka, vznikne konflikt. Lékaři dělají to nejlepší, mají pro to své zajeté osvědčené postupy a věřím, že jsou zatíženi velkou měrou stresu, pokud jde někomu fakt vo kejhák. Z důvodu setrvalé únavy se často nechtějí dále vzdělávat a rutinou a otupením může zmizet i kdysi aktivní empatie.

Ale úplně chápu i ty alternativní agresivní matky, který si zažily blbej nemocniční porod, střet s neochotným a neempatickým personálem, nedůstojné zacházení a nerespekt, případně bezdůvodné odlifrování mimina po porodu někam do tajemných útrob porodnice (maminko odpočiňte si!) a chtějí to při druhém porodu jinak. Znám i několik matek, které bez problémů a navzdory zastrašování pohodově porodily doma. Kdyby šlo jen o mě a o můj kejhák a měla tu někoho, kdo uklidí poporodní zombieapokalyptický bordel, tak do domácího porodu klidně jdu. Jenže jsou ve hře i další osoby, takže volím porodnici. Střet s vyhořelým personálem chci zmírnit tím, že si s sebou přibalím vlastní porodní asistentku, která by měla vyairbagovat i oblíbenou porodní polohu na koze (maminko, vylezte si tam, ať na vás pořádně vidíme!).

Podle mého bratra porodníka tak jasně spadám do kategorie alternativních biomatek, i když prý ne až tak agresivních (dík). Podle mých měřítek je zase vedle bratr, kterej mi zcela vážně tvrdí, že podání umělého oxytocinu vyvolá zcela přirozený porodní proces, který je naprosto identický s procesem bez podání umělého oxytocinu. Já tomu samozřejmě nemůžu rozumět, protože jsem rodila jen jednou. Podle mě tomu nerozumí bratr, protože nerodil ani jednou. Což je omyl, podle ustálené lékařské rétoriky každý porodník rodil přece mnohokrát. Mně zase leze děsně na nervy fakt, že tu zdravotníci stále vesele rodí (a kdo tě jako rodil, sestra nebo doktor?). Dokud skutečně nezačnou aktivně rodit samotné matky, alternativní matka prahnoucí po přirozeném porodu si dá s porodníkem leda tak do huby a ke konsenzu nikdy nedojde. A normální porod zůstane nadále alternativní.

Žádné komentáře:

Okomentovat